Español

Authors

  • Cristian Camilo Betancur Arboleda Universidad de Antioquia
  • Daniel Esteban Montoya Muñoz Universidad de Antioquia

Keywords:

Español

Abstract

This article is intended to make a reflection about the history as a pedagogical project of the Colombian state during the period from 1910 to 1950, this with the purpose of encourage a national identity feeling and country love in the population. In the first part of the article are exposed many manuals which had been used in the schools in order to teach the official history; these created according to the interests of the state, a collective national imaginary. Also, it is offered an overlook to the legislation which was used to impose those text inside the classrooms. In the second part of the article, it is shown how the apologetic history offered by the manuals was taken to the public squares, institutions and streets, in form of national parties and collective celebrations.

References

Alexis V. Pinilla Díaz, “El compendio de historia de Colombia de Henao y Arrubla y la difusión del imaginario nacional a comienzos del siglo XX”, Revista Colombiana de Educación, n.° 45 (2003): 14.

Camilo Villegas y González, Cartilla Patriótica. Historia y filosofía del Himno Nacional (Bogotá: Imprenta Eléctrica, 1910), 93.

Cesar Augusto Lenis Ballesteros, “Memoria, olvido y construcción de identidades de la historia patria en Colombia, 1850-1911”, Revista Educación y Pedagogía 22, n.° 58. (2010): 148.

Cuerpo de leyes de la República de Colombia, que comprende todas las leyes decretos y resoluciones dictados por sus Congresos desde el de 1821 hasta el último de 1827 (Caracas: Imprenta Valentín Espinal, 1840), 2.

Edward Muir, Fiesta y rito en la Europa moderna (Barcelona: Editorial Complutense, 2001), 7-8.

Enrique Florescano, “Memoria e Historia”, presentación para la Cátedra Latinoamericana Julio Cortázar, Guadalajara, México, marzo de 2010.

“Gran desfile deportivo, mañana día de la patria, en la ciudad”, El Espectador, 19 de julio de 1950, 10.

Jesús María Henao y Gerardo Arrubla, Compendio de la historia de Colombia para la enseñanza en las escuelas primarias de la República (Bogotá: Editorial Voluntad, 1910), 3.

Jorge Orlando Melo, “La historia de Henao y Arrubla: tolerancia, republicanismo y conservatismo”, Colombia es un tema, http://www.jorgeorlandomelo.com/bajar/henaoyarrubla.pdf (consultado: 14 de julio del 2018).

José J. Zapata, Cartera Patriótica (Medellín: Gobierno Departamental de Antioquia, 1925), Portada.

Joseph Dager Alva, “El debate en torno al método historiográfico en el Chile del siglo XIX”, Revista Complutense de Historia de América, n.° 28 (2002): 99.

Julio César García, Historia de Colombia. Derrotero para un curso en el último año de bachillerato (Medellín: Universidad de Medellín, 1937), Preliminares.

Manuel José Forero, Historia Patria (Bogotá: Librería Voluntad, 1940).

Mariano Ospina Pérez y Fabio Lozano y Lozano, Disposiciones sobre: Himno Nacional de Colombia, Culto a la Bandera, Símbolos de la Patria y Enseñanza de Historia (Bogotá: Publicaciones de la Dirección de Recaudación pública de Antioquia, 1948), 24.

Martha Cecilia Herrera, Alexis V. Pinilla Díaz y Luz Marina Suaza, La identidad nacional en los textos escolares de ciencias sociales. Colombia: 1900-1950 (Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, 2003), 75.

Roberto Cortázar, Monumentos, estatuas, bustos, medallones y placas conmemorativas en Bogotá (Bogotá: Editorial Selecta, 1938).

Published

2019-01-01

Issue

Section

Artículo