La History of Education in Regional Perspective: Balance of the Works about Education with a Regional approach Published between 2014 and 2016

Authors

  • Christian Javier Niño Posada Universidad Nacional de Colombia sede Medellín

Keywords:

History of education, regional history, historiography.

Abstract

This exposition is the result of an essay that was written for the seminar titled “Regional and Urban Historiography”, which was offered by the Master’s Degree in History (in its emphasis in Social Studies and History’s Didactics) in the Social Studies’s School of the Universidad Tecnológica de Pereira.
This work is assumed as a primary analysis about the way history of education has been written based on a regional perspective. The main sources to make this analysis were 23 articles published in peer-review journals on History, and 5 expositions in HiSTOReLo 2017 related to history of education. Based on this material, I built an explanatory structure around 6 topics of analysis, and I tried to find out the convergent and divergent points of view about this field of study, and finally concluded that researching on history of education gives us the possibility to configure new topics, theories and methodologies that might help us to comprehend the region as a historiographical field of studies.

References

Acevedo Puello, Rafael Enrique. “Hombres de letras en la provincia. Producción y comercio de libros en la República de Colombia, 1821-1874”. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura 43, n° 1 (2016): 93-133

https://doi.org/10.15446/achsc.v43n1.55066

Acevedo Tarazona, Álvaro. “Escolarización de la enseñanza y formación de maestros. El contexto sociopolítico en la Reforma Instruccionista del Estado Soberano de Santander (1863 1870), preámbulo de las Escuelas Normales en Colombia”. Historia de la Educación Latinoamericana 17, n° 25 (2015): 51-68

https://doi.org/10.19053/01227238.3811

Aguirre Rueda, Jorge Alejandro. “El manual escolar como objeto de investigación en historia de la educación: apuntes al texto de geografía”. Historia y Sociedad, nº 28 (2015): 247-272

https://doi.org/10.15446/hys.n28.48129

Aguirre Rueda, Jorge Alejandro. “Los manuales escolares para la enseñanza de la geografía en el Estado Soberano de Santander: 1868-1879”. Historia y Memoria, nº 11 (2015): 83-122

https://doi.org/10.19053/20275137.3724

Burke, Peter, ed. Formas de hacer historia. España Madrid: Alianza, 2003.

Chica Gelis, Ricardo. “El espacio urbano del cine en Cartagena 1936-1957”. Historia y Memoria, nº 9 (2014): 247-272

https://doi.org/10.19053/20275137.2940

Chica Gelis, Ricardo. “Uso institucional-educativo del cine en Cartagena: 1936-1957”. Historia y Espacio 12, nº 46 (2016): 87-120

https://doi.org/10.25100/hye.v12i46.1889

Correa Ramírez, Jhon Jaime, Sebastián Martínez Botero y Lina Marcela Rodríguez Díaz. “Facultad de Ciencias de la Educación de la UTP (1967-2017): una revisión histórica a sus comunidades académicas y debates ideológicos, pedagógicos y disciplinares”. Ponencia. VI Simposio Colombiano de Historia Regional y Local. Pereira, Colombia, 9 de febrero de 2017.

De Certeau, Michel. La invención de lo cotidiano. México: Universidad Iberoamericana, 2000.

Dotor Robayo, María Victoria y Luz Marina Hurtado Torres. “La iglesia boyacense en la década de 1870: dividida frente al proyecto liberal: entre instruccionistas e intransigentes”. Historia y Espacio 10, nº 43 (2014): 57-85

https://doi.org/10.25100/hye.v10i43.1209

Gómez Garzón, Claudia Lorena. “El papel de la enseñanza de lectura en los proyectos de nación a finales del siglo XIX”. Ponencia. VI Simposio Colombiano de Historia Regional y Local.Pereira, Colombia, 9 de febrero de 2017.

González, Fernán E. Educación y Estado en la historia de Colombia. Bogotá: Editorial Presencia y Centro de Investigaciones de Educación Popular (CINEP), 1979.

Guichot Reina, Virginia. “Historia de la Educación: reflexiones sobre su objeto, ubicación epistemológica, devenir histórico y tendencias actuales”. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos 2, nº 1 (2006): 11-51

Helg, Aline. La educación en Colombia 1918-1957: una historia social, económica y política. Bogotá: Fondo Editorial Cerec, 1987.

Jaramillo Jaramillo, Juliana. “Educación y asociaciones voluntarias en Colombia 1860-1880.

Demandas e iniciativas educativas desde la sociedad”. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura 41, nº 1 (2014): 61-90

https://doi.org/10.15446/achsc.v41n1.44750

Jaramillo Jaramillo, Juliana. “La propuesta conservadora frente al proyecto educativo del liberalismo radical: la defensa de una educación católica a través de la prensa y las asociaciones”. Historia y Sociedad, nº 30 (2016): 291-319

https://doi.org/10.15446/hys.n30.48716

Le Bot, Yvon. Educación e ideología en Colombia. Bogotá: Editorial La Carreta, 1979.

Loaiza Zuluaga, Yasaldez Eder. “Origen de las Escuelas Normales en el departamento de Caldas”. Historia de la Educación Latinoamericana 18, nº 26 (2016): 47-70

https://doi.org/10.19053/01227238.4365

Malkún Castillejo, William y José Wilson Márquez Estrada. “Educar y Castigar. Dispositivos de control social en la estrategia de formación del ciudadano en Cartagena (Colombia): 1880-1900”. Memorias 11, nº 26 (2015): 213-249

http://dx.doi.org/10.14482/memor.26.7201

Marín Tamayo, John Jairo. “El problema de la eficacia en la instrucción de los indígenas de la provincia de Cartagena de Indias según los documentos de presentación del Catecismo de fray Dionisio de Sanctis (1577)”. Memorias 11, nº 26 (2015): 177-212

Mojica Villamil, Alejandro. “La moralización de la república en Miguel Antonio Caro”. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura 43, nº 2 (2016): 307-333

https://doi.org/10.15446/achsc.v43n2.59085

Muñoz Monsalve, Mónica Marcela. “La educación en la construcción de la idea de ciudadano, 1910-1948”. Anuario Colombiano de Historia Regional y de las Fronteras 20, nº 2 (2015): 183-213

https://doi.org/10.18273/revanu.v20n2-2015007

Ospina Cruz, Carlos Arturo y Andrés Klaus Runge Peña. “Degeneración, regeneración y raza: el proyecto moderno en Antioquia, 1903-1930”. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura 43, nº 2 (2016): 215-241

https://doi.org/10.15446/achsc.v43n2.59078

Ospina Cruz, Carlos Arturo. “De maestras, señoritas y otras peripecias pedagógicas. Las mujeres en la historia de la educación en Antioquia 1903-1930”. Historia y Memoria, nº 10 (2015): 97-126

https://doi.org/10.19053/20275137.2648

Pérez Benavides, Amada Carolina. “Estelas de trayectorias esparcidas: las tácticas indígenas en el contexto de las misiones. Colombia, 1880-1930”. Memoria y Sociedad 20, nº 41 (2016): 43-53

https://doi.org/10.11144/Javeriana.mys20-41.etet

Pérez Pinzón, Luis Rubén. “Reflexiones morales sobre la guerra y la paz en los textos escolares usados después de la Guerra de los Mil Días”. Memoria y Sociedad 19, nº 38 (2015): 58-72

https://doi.org/10.11144/Javeriana.mys19-38.rmgp

Pérez Pinzón, Luis Rubén. “Tecnología educativa radiofónica en la frontera colombo-venezolana a mediados del siglo XX”. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura 42, nº 1 (2015): 145-176

https://doi.org/10.15446/achsc.v42n1.51348

Pinilla Díaz, Alexis Vladimir. “Sujetos y orden social en la política educativa de las primeras décadas del siglo XX”. Historia y Sociedad, nº 29 (2015): 43-60

https://doi.org/10.15446/hys.n29.50414

Pita Pico, Roger. “La exclusión étnica en la educación básica y secundaria en la naciente República de Colombia, 1819-1825”. Revista Historia de la Educación en Colombia 17, nº 17 (2014): 79-100

https://doi.org/10.22267/rhec.141717.40

Ríos Beltrán, Rafael y Martha Yanet Cerquera Cuellar. “La modernización de los contenidos y métodos de enseñanza: reflexiones sobre la Escuela Nueva en Colombia”. Historia de la Educación Latinoamericana 16, nº 22 (2014): 157-172

https://doi.org/10.19053/01227238.2693

Sandoval Zapata, Karina y Hugo Lasso Otaya. “Evangelización, encubrimiento y resistencia indígena en el Valle de Sibundoy Putumayo”. Historia y Espacio 10, nº 43 (2014): 33-57

Suárez Araméndiz Miguel Antonio y Edwin Andrés Monsalvo Mendoza. “La difícil implantación de las reformas educativas en el Departamento del Atlántico durante el primer gobierno de Alfonso López Pumarejo (1934-1938)”. Ponencia. VI Simposio Colombiano de Historia Regional y Local. Pereira, Colombia, 9 de febrero de 2017.

Tirado Abdala, Iván Darío. “Historia local de San Carlos, Córdoba: una propuesta educativa”. Ponencia. VI Simposio Colombiano de Historia Regional y Local. Pereira, Colombia, 9 de febrero de 2017.

Upegui Correa, Erika Johanna. “La geografía del conflicto: una nueva forma de enseñar la problemática de la violencia en Colombia”. Ponencia. VI Simposio Colombiano de Historia Regional y Local. Pereira, Colombia, 9 de febrero de 2017.

Published

2020-05-01